Συνολικές προβολές σελίδας

Σάββατο, 27 Αυγούστου 2011

Καρκίνος προστάτη & πρόληψη από διατροφή

Η διατροφή έχει αποδειχτεί ότι παίζει σημαντικό ρόλο τόσο στην αντιμετώπιση παθήσεων όσο και στην πρόληψη αυτών. Μία εκ των παθήσεων όπου η διατροφή εμπλέκεται στην πρόληψη είναι ο καρκίνος του προστάτη.
Γνωρίζουμε από παλαιότερες μελέτες ότι η παχυσαρκία, καθώς και η έλλειψη κίνησης αυξάνουν την εμφάνιση καρκινοπαθειών. Ο δυτικός τρόπος διατροφής ενοχοποιείται επίσης για αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης καρκίνων, σε αντίθεση με το μεσογειακό τρόπο διατροφής που φαίνεται να έχει προστατευτική δράση.
Ποια είναι πιο συγκεκριμένα τα συστατικά της διατροφής που μας προστατεύουν και ποια συστατικά τη διατροφής μας αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης του καρκίνου του προστάτη;
 low_fat_diet_2- Αντιοξειδωτικά- τα αντιοξειδωτικά είναι χημικές ενώσεις που καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες. Οι ελεύθερες ρίζες παράγονται στο σώμα μας καθημερινά και ενοχοποιούνται για καρκινογένεση. Τα σημαντικότερα αντιοξειδωτικά που εμπλέκονται στην πρόληψη από τον καρκίνο του προστάτη είναι το λυκοπένιο, ο ψευδάργυρος, η κουορσετίνη, οι τανίνες, το σελήνιο και οι βιταμίνες Α, C και Ε. Το λυκοπένιο είναι ουσία που βρίσκεται κυρίως στις ντομάτες, ιδιαίτερα αυτές που είναι μαγειρεμένες. Ο ψευδάργυρος βρίσκεται κυρίως στα οστρακοειδή και το κρέας. Η κουορσετίνη βρίσκεται κυρίως στα μήλα, τα βερίκοκα και το κόκκινο κρασί. Το σελήνιο βρίσκεται στους ξηρούς καρπούς, το ψάρι και τα ολικής άλεσης δημητριακά. Βιταμίνη Α βρίσκουμε στα καρότα, κίτρινα και κόκκινα φρούτα και λαχανικά, βιταμίνη C στα εσπεριδοειδή (πορτοκάλι, λεμόνι, γκρέϊπφρουτ) και βιταμίνη Ε στα λιπαρά ψάρια, τους ξηρούς καρπούς και το σπανάκι
- Σουλφοραφάνη- Η σουλφοραφάνη βοηθά τις πρωτεΐνες του σώματος που προστατεύουν από την αφομοίωση καρκινογόνων πρωτεϊνών από τη διατροφή. Με αυτό τον τρόπο υπάρχει μεγάλη προστασία από τις καρκινογόνες πρωτεΐνες που καταναλώνουμε. Σουλφοραφάνη βρίσκουμε στα σταυράνθη λαχανικά όπως το μπρόκολο, το κουνουπίδι, η λαχανίδα, το λάχανο και τα λαχανάκια Βρυξελλών. Συνίσταται η κατανάλωση 5 μικρομερίδων την εβδομάδα
- Πολυφαινόλες- οι πολυφαινόλες πιθανόν να σταματούν την αύξηση των καρκινικών κυττάρων και να μειώνουν την πιθανότητα τα υγιή κύτταρα να μετατραπούν σε καρκινικά. Βρίσκονται στο πράσινο τσάι, στο κόκκινο κρασί και στο χυμό  του ροδιού. Επειδή δεν είναι ακόμη ξεκάθαρος ο προστατευτικός τους ρόλος, θα μπορούσατε να αντικαταστήσετε άλλα ροφήματα με λίγο πράσινο τσάι ή κόκκινο κρασί με μέτρο
- Ω-3 λιπαρά- Τα ω-3 λιπαρά είναι αντιοξειδωτικά και βρίσκονται στα λιπαρά ψάρια. Λιπαρά ψάρια είναι ο σολομός, η σαρδέλα, ο γαύρος, η τσιπούρα, η πέστροφα
- Διατροφή «Δυτικού» τύπου- μια διατροφή πλούσια σε κρέας και λίπος είναι συνήθως φτωχή σε φρούτα και λαχανικά και έχει αποδειχτεί ότι προδιαθέτει για την εμφάνιση του καρκίνου του προστάτη. Ιδιαίτερα επιβαρυντικό είναι το ψήσιμο στο γκριλ και συνίσταται να αποφεύγεται το καμένο κρέας
- Αυξημένο βάρος και μειωμένη φυσική δραστηριότητα- η διατήρηση ενός υγιούς βάρους και η υιοθέτηση τακτικής φυσικής δραστηριότητας φαίνεται να δρουν προστατευτικά από την εμφάνιση καρκίνου του προστάτη. Συνίσταται λοιπόν η διατήρηση του βάρους μέσα στα υγιή πλαίσια (Δείκτης Μάζας Σώματος μεταξύ 20 και 25) και η τακτική φυσική δραστηριότητα (τουλάχιστον 30’ την ημέρα μέτρια αερόβια άσκηση)
Πρακτικά, για να λαμβάνουμε όλα τα παραπάνω είναι σημαντικό να έχουμε ποικιλία φρούτα και λαχανικά ιδιαίτερα όταν είναι στην εποχή τους και μια διατροφή βασισμένη στα μεσογειακά πρότυπα. Παράλληλα, είναι σημαντικό να κάνουμε συστηματικά κίνηση και να διατηρούμε το βάρος μας σε υγιή πλαίσια.

 
Χριστίνα Έλενα ΔρακοπούλουΚλινικός Διαιτολόγος, State Registered Dietitian, MSc

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου